Saturday 26 May 2012

SEJARAH BAGAIMANA PERNIAGAAN BERMULA

        Siemens & Halske diasaskan oleh Werner von Siemens pada 12 Oktober tahun 1847.Berdasarkan telegraf, ciptaan beliau menggunakan jarum untuk menunjukkan urutanhuruf, bukannya menggunakan kod Morse. Syarikat, maka dipanggilTelegraphen-Bauanstalt von Siemens & Halske, membuka bengkel pertama pada 12 Oktober.



 Pada tahun 1848, syarikat yang dibina pertama telegraf jarak jauh di Eropah; 500 kmdari Berlin ke Frankfurt am Main. Pada tahun 1850 adik pengasas, Carl WilhelmSiemens mula untuk mewakili syarikat di London. Pada 1850-an, syarikat itu terlibat dalam membina jarak jauh telegraf rangkaian di Rusia.

  Pada tahun 1855, cawangansyarikat yang diketuai oleh saudara lain, Carl Heinrich von Siemens, dibuka di StPetersburg, Rusia. Pada tahun 1867, Siemens siap telegraf garis yang tersergam Indo-Eropah (Calcutta ke London).

 Pada tahun 1881, Alternator Siemens AC yang didorong oleh Watermill telah digunakan untuk kuasa elektrik lampu jalan pertama di dunia di bandar Godalming,United Kingdom. Syarikat itu terus berkembang dan mempelbagaikan ke dalam kereta api elektrik dan mentol lampu. Pada tahun 1890, pengasas bersara dan meninggalkan syarikat tersebut kepada saudara Carl dan anak-anak Arnold dan Wilhelm.

No comments:

Post a Comment